SCS är som synes en mångsysslare -- men med höga kvalitetskrav. Vad vi inte brukar bevaka är tävlingsidrott + elitmotion.

Trampa med SCS …

Du som vill aktivera dig i cykelsadeln – Du, som söker korrekt information eller vill hjälpa till med någon fråga som särskilt engagerar dig – Du kan gå med i SCS – en förening som uträttat en hel del och gillar att se konkreta resultat.

Svenska Cykelsällskapet (SCS) är en ideell organisation för alla cykelintresserade, oavsett ålder, kön, kondition och bostadsort. SCS har låga medlemsavgifter för enskilda, ungdomar, familjer och föreningar. SCS är helt fristående från kommersiella intressen. SCS är partipolitiskt obunden, men ingalunda tyst i debatten. Trafik- och miljöpolitik ligger oss varmt om hjärtat, liksom friskvårdsfrågor. Sned ekonomi i samhället brukar vi kommentera. Tyckanden i olika ämnen förekommer ofta i vår medlemstidning.

SCS vill öka cyklandet i samhället och förmedlar cyklisternas intressen i angelägna frågor mot verk och myndigheter.

SCS bevakar nyheter i den egna tidskriften Nya CykelTidningen och mycket annan kunskap finner du i vårt utmärkta medlemsbibliotek.

SCS har tagit initiativ till ett stort antal ledprojekt över hela landet.

SCS står bakom många kartverk för cyklister –  för turism, rekreation och vardag, bl a  cykelatlaser över Storstockholm och Storgöteborg, ett flertal ledkartor samt ett antal alster över mindre områden.

SCS inventerar kontinuerligt och kvalitetsbedömer alla kartor, leder, cykelpaket och turförslag inom landet.

SCS engagerar sig i dagens trafikpolitiska debatt samt testar cyklar, delar och tillbehör. Turism–motion–trafik–miljö är vårt omfattande arbetsfält.

SCS arrangerar många trevliga cykelfärder i Sverige, Norden och Europa. Vi har bl a genomfört ett 100-tal utrikesresor.

SCS bedriver postorderverksamhet och ger omfattande information till allmänheten via hemsidan på nätet.

Nya CykelTidningen (NCT) är SCS:s nyhetsorgan – ges ut med fyra nummer om året. Innehåller aktuellt från när och fjärran – testresultat, aktivitetstips, resereportage, intervjuer, trafikdebatt, bokrecensioner etc.

SCS:s Cykelbibliotek (SCCB) har byggts upp under 30 år och omfattar nu drygt 2 100 titlar. Här finner du allt värt att veta på ämnet cykel.

Trafik & Miljö-programmet (senaste upplagan) togs fram 2012 och är tänkt att räcka fram till 2022 och behandlar cykel- och miljösituationen i Sverige.

Aktiviteter av olika slag arrangeras i olika delar av landet, flitigast inom regioner där vi är lokalt organiserade.

Cykeläventyren är SCS:s mest påkostade aktiviteter. En- till två-veckors färder för 25–30 deltagare inom främst Norden och Europa – unika cykelresor genom noggrant utvalda områden. Det har blivit ett 40-tal Europaäventyr och ett 60-tal Nordenläger sedan starten 1980. Vi har bl a cyklat till Nordkap, Lofoten och Tromsø, på Färöarna, runt Skåne 1988, till Europas Grand Canyon 2005, på Korsika, Kreta och i USA. Vi har även trampat Småland–Gotland–Fårö–Gotska Sandön och över Penninska bergen till Isle of Man i Irländska sjön. Senast cyklade vi på Island och genom de Skotska Högländerna.

Postorderförsäljningen omfattar ca 400 produkter via SCS-butiken. Här finner du annars svåråtkomlig information – cykelkartor, leder, turförslag, trafiksäkerhet, teknisk litteratur, aktivitetsinbjudningar, Vaude cykelväskor och mycket annat. Distributionen sker snabbt och smidigt.

Cykelkartor är något av SCS:s specialitet. Vi står för en stor del av landets produktion. Kartor över cykelturistleder, atlaser över Stockholm och Göteborg, guideböcker över Gotland och Åland/Åbo samt specialkartor över mindre områden – som Omberg, Ven, Visingsö, Fårö, Ekoparken och Järvafältet.

Skyltade leder för främst turism och rekreation har SCS producerat i över 30 år. Vi står bakom flaggskeppet Sverigeleden och ett 15-tal andra projekt – från Karesuando i norr till Smygehuk i söder. Vi underhåller även dessa leder samt ger ut omfattande info-material och kvalitetsbedömningar om allt som rör svensk cykelturism. Kring Västerås, Huddinge, runt Järvafältet och genom Nationalstadsparken i Stockholm har vi skapat nätverksleder.