Gotlandsleden har genom åren varit utsatt för flera sabotage.

Ibland hettar det till ...

SCS-debatten förs främst i vår egen tidning. Vi och andra har yttrat oss i de mest skiftande ämnen (cykel har ju väldigt många samhällsvinklingar) och här följer ett mycket litet urval, huvudsakligen från 2000-talet.

  • SCS:s cykelleder allt bättre

    SCS:s cykelleder kräver ständig underhåll och även bättre vägval uppstår då och då. NCT 3/10 sid 22–23.

  • Banvallsleden – perfekt för hela familjen

    Annica, Ove och barnen Oscar, 10, och Frida, 8, cyklade fyra dagar på den södra delen av Banvallsleden. NCT 3/10 sid 8.

  • Politisk debatt i Bullkyrkan

    Svenskt Friluftsliv (SF) höll årsmöte i Gamla Stan. Partierna debatterade och var rörande eniga om att friluftslivet är något positivt som samhället behöver stödja. NCT 2/10 sid 28.

  • Fortsatt bildominans inom Storstockholm

    SCS har lämnat sitt remissvar på ”Förslag till länsplan för regional transportinfrastruktur i Stockholms län 2010-2021”. Det planeras för ökad biltrafik och för att miljömålen inte skall uppnås. NCT 2/10 sid 11.

  • Friluftsliv för fångar

    I Norge, där man ofta ligger steget före Sverige i allt friskvårdstänkande, har man lanserat en ny idé med ”friluftsliv för fångar”. NCT 1/10 sid 30.

  • Nya regler vid cykelöverfarter?

    Göran Westman och Bengt Wiktorsson från Försvarets Motorklubb anser att Transportstyrelsens förslag om väjningsplikt för bilister vid cykelöverfarter inte skall förverkligas. NCT håller med. NCT 1/10 sid 15.

  • Dopingfrågan äntligen löst

    Trodde ni det? Rubriken kunde annars vara hämtat från den internationella dopingkommissionen WADAs årsrapport. NCT 4/09 sid 31.

  • Friluftslivet behöver ett LYFT

    Det är häpnadsväckande hur lite resurser som satsas på friskvård och hälsa i vårt jäktade samhälle. NCT 3/09 sid 22.

  • Grönare asfaltyta i framtiden?

    Det gröna är numera den kommersiella färgsättningen framför andra och den missbrukas å det grövsta. NCT 3/09 sid 4.

  • Vad göra åt krisen i ekonomin och miljön?

    Politikerna verkar inte klara av att arbeta med miljöproblemen. Idrotten vill inte prata om energiförbrukning över huvudtaget. Vad göra? NCT 1/09 sid 4-5.

  • Går det att cykla på Sandön?

    Sommaren 2008 besökte SCS:s ”Cykeläventyr Norden” Gotska Sandön. Men är det möjligt att cykla på ön, som är en av Sveriges mest isolerade platser. NCT 3-4/08 sid 32–35.

  • En betydande ”motkraft”?

    Enligt trafiksäkerhetskonsulten Magnus Andersson beror misslyckandet att nå Nollvisionens målsättningar delvis på betydande ”motkrafter”. En av dessa är SCS med sitt hjälmlagsmotstånd. NCT 3-4/08 sid 3.

  • Växterna vid vägkanten

    Vägkanten är landets artrikaste blomsterträdgård. NCT 2/08 sid 16–18.

  • Den inbillade miljövännen

    Att cykla är miljövänligt – men att cykla med billiga cyklar importerade från andra sidan jordklotet är inte lika miljövänligt. NCT 2/08 sid 10–11.

  • Om beroendeframkallande livsstilar

    NCT:s ledarskribent tillika SCS-ordförande Björn jämför konsumenten med heroinisten och tror inte att miljöproblemen går att lösa genom konsumentinformation. NCT 1/08 sid 4–5.

  • Hastighet och risker

    Blir du som cyklist eller fotgångare påkörd av en bilist, dör 10 procent redan vid hastigheten 30 km/tim och hela 80 % vid hastigheten 50 km/tim. NCT 1/08 sid 23.

  • Ordföranden om samhällsstödet

    SCS-ordf Björn tycker att stödet från samhällets sida till de som jobbar flitigt kunde vara bättre. NCT 4/07 sid 5.

  • Fina vägar fordrar vackra vägnamn

    NCT har inventerat landets splittrade flora av vägnamn – allt från Sagavägen till Nissastigen. NCT 4/07 sid 20–22.

  • Dopingfrågan ännu en gång

    Här frågar vi oss varför hon erkänner – Marion Jones. Och vad tusan sysslar egentligen WADA med? NCT 4/07 sid 27.

  • Snyggt jobbat, Vägverket

    Trafiksäkerheten i våra tätorter har på senare år ökat väsentligt för cyklister. Nu vill även Vägverket dra sitt strå till stacken. NCT 3/07 sid 3.