Ibland hettar det till ...
SCS-debatten förs främst i vår egen tidning. Vi och andra har yttrat oss i de mest skiftande ämnen (cykel har ju väldigt många samhällsvinklingar) och här följer ett mycket litet urval, huvudsakligen från 2000-talet.
-
SCS:s cykelleder allt bättre
SCS:s cykelleder kräver ständig underhåll och även bättre vägval uppstår då och då. NCT 3/10 sid 22–23.
-
Banvallsleden – perfekt för hela familjen
Annica, Ove och barnen Oscar, 10, och Frida, 8, cyklade fyra dagar på den södra delen av Banvallsleden. NCT 3/10 sid 8.
-
Politisk debatt i Bullkyrkan
Svenskt Friluftsliv (SF) höll årsmöte i Gamla Stan. Partierna debatterade och var rörande eniga om att friluftslivet är något positivt som samhället behöver stödja. NCT 2/10 sid 28.
-
Fortsatt bildominans inom Storstockholm
SCS har lämnat sitt remissvar på ”Förslag till länsplan för regional transportinfrastruktur i Stockholms län 2010-2021”. Det planeras för ökad biltrafik och för att miljömålen inte skall uppnås. NCT 2/10 sid 11.
-
Friluftsliv för fångar
I Norge, där man ofta ligger steget före Sverige i allt friskvårdstänkande, har man lanserat en ny idé med ”friluftsliv för fångar”. NCT 1/10 sid 30.
-
Nya regler vid cykelöverfarter?
Göran Westman och Bengt Wiktorsson från Försvarets Motorklubb anser att Transportstyrelsens förslag om väjningsplikt för bilister vid cykelöverfarter inte skall förverkligas. NCT håller med. NCT 1/10 sid 15.
-
Dopingfrågan äntligen löst
Trodde ni det? Rubriken kunde annars vara hämtat från den internationella dopingkommissionen WADAs årsrapport. NCT 4/09 sid 31.
-
Friluftslivet behöver ett LYFT
Det är häpnadsväckande hur lite resurser som satsas på friskvård och hälsa i vårt jäktade samhälle. NCT 3/09 sid 22.
-
Grönare asfaltyta i framtiden?
Det gröna är numera den kommersiella färgsättningen framför andra och den missbrukas å det grövsta. NCT 3/09 sid 4.
-
Vad göra åt krisen i ekonomin och miljön?
Politikerna verkar inte klara av att arbeta med miljöproblemen. Idrotten vill inte prata om energiförbrukning över huvudtaget. Vad göra? NCT 1/09 sid 4-5.
-
Går det att cykla på Sandön?
Sommaren 2008 besökte SCS:s ”Cykeläventyr Norden” Gotska Sandön. Men är det möjligt att cykla på ön, som är en av Sveriges mest isolerade platser. NCT 3-4/08 sid 32–35.
-
En betydande ”motkraft”?
Enligt trafiksäkerhetskonsulten Magnus Andersson beror misslyckandet att nå Nollvisionens målsättningar delvis på betydande ”motkrafter”. En av dessa är SCS med sitt hjälmlagsmotstånd. NCT 3-4/08 sid 3.
-
Växterna vid vägkanten
Vägkanten är landets artrikaste blomsterträdgård. NCT 2/08 sid 16–18.
-
Den inbillade miljövännen
Att cykla är miljövänligt – men att cykla med billiga cyklar importerade från andra sidan jordklotet är inte lika miljövänligt. NCT 2/08 sid 10–11.
-
Om beroendeframkallande livsstilar
NCT:s ledarskribent tillika SCS-ordförande Björn jämför konsumenten med heroinisten och tror inte att miljöproblemen går att lösa genom konsumentinformation. NCT 1/08 sid 4–5.
-
Hastighet och risker
Blir du som cyklist eller fotgångare påkörd av en bilist, dör 10 procent redan vid hastigheten 30 km/tim och hela 80 % vid hastigheten 50 km/tim. NCT 1/08 sid 23.
-
Ordföranden om samhällsstödet
SCS-ordf Björn tycker att stödet från samhällets sida till de som jobbar flitigt kunde vara bättre. NCT 4/07 sid 5.
-
Fina vägar fordrar vackra vägnamn
NCT har inventerat landets splittrade flora av vägnamn – allt från Sagavägen till Nissastigen. NCT 4/07 sid 20–22.
-
Dopingfrågan ännu en gång
Här frågar vi oss varför hon erkänner – Marion Jones. Och vad tusan sysslar egentligen WADA med? NCT 4/07 sid 27.
-
Snyggt jobbat, Vägverket
Trafiksäkerheten i våra tätorter har på senare år ökat väsentligt för cyklister. Nu vill även Vägverket dra sitt strå till stacken. NCT 3/07 sid 3.